Joanna Ronowicz
Specyfika niekomercyjnych badań klinicznych z udziałem uczelni medycznych
2019-10-31
DOI: 10.32383/farmpol/115146
Niekomercyjne badania kliniczne odbywają się bez udziału firm z sektora farmaceutycznego. Badania te są często inicjowane przez badaczy, będących pracownikami uczelni i prowadzone są w oparciu o szpitale kliniczne. Celem badania niekomercyjnego nie jest uzyskanie zysku w zakresie wytwarzania lub obrotu produktami leczniczymi.
Badania niekomercyjne najczęściej prowadzone są z wykorzystaniem już zarejestrowanych produktów leczniczych, ale użytych w innym schemacie dawkowania lub w innym wskazaniu terapeutycznym. Badania niekomercyjne prowadzą do opracowywania nowych metod leczenia m. in. chorób rzadkich, w przypadku których podejmowanie nowych badań klinicznych rzadko spotyka się z zainteresowaniem firm farmaceutycznych.
W krajach Unii Europejskiej około 20-25% nowo rejestrowanych badań klinicznych stanowią badania niekomercyjne. Tymczasem w Polsce wśród rejestrowanych co roku badań klinicznych zaledwie około 2-5% stanowią badania niekomercyjne. Powołana w lutym 2019 roku Agencja Badań Medycznych ma zapewnić źródło finansowania niekomercyjnych badań klinicznych, co powinno przełożyć się na opracowanie nowych metod farmakoterapii.
Słowa kluczowe: niekomercyjne badania kliniczne, Agencja Badań Medycznych, badania akademickie.
© Farm Pol, 2019, 75 (10): 584–588
The specificity of non-commercial clinical trials with the participation of medical universities
Non-commercial clinical trials play an increasingly essential role for global health. Thanks to them a progress of knowledge in medical and health sciences is possible. Non-commercial clinical trials are conducted without the participation of pharmaceutical companies, mainly in order to evaluate the effectiveness and safety of drug products already used in the pharmaceutical market. These studies are usually initiated by researchers working at medical universities and they are conducted in clinical hospitals. The Pharmaceutical Law states that the data obtained in non-commercial clinical trials cannot be used for marketing purposes and for changes to existing marketing authorizations.
© Farm Pol, 2019, 75 (10): 584–588