Artur Wesołowski, Arkadiusz Woźniak, Ewa Sawicka
Pozaapteczna sprzedaż leków OTC – opinie pacjentów podstawowej opieki zdrowotnej na temat wybranych zagadnień
2015-11-21
Wprowadzenie: Na przestrzeni kilku ostatnich lat oferta leków wydawanych bez recepty, tzn. leków OTC (over the counter drugs) uległa znacznemu rozszerzeniu. Ponadto sprzedaż tych leków jest coraz częściej prowadzona poza aptekami, co może narażać zdrowie pacjentów.
Cel pracy: Celem niniejszego badania było zapoznanie się z opiniami pacjentów na temat sprzedaży pozaaptecznej leków OTC.
Materiał i metody: Do przeprowadzenia badania posłużono się specjalnie przygotowanym do tego celu anonimowym kwestionariuszem, w którym zawarto pytania odnośnie do sprzedaży leków dostępnych bez recepty. Badanie przeprowadzono wśród losowo wybranych osób w wieku powyżej 18 roku życia, które były pacjentami punktów Podstawowej Opieki Zdrowotnej na terenie miasta Wrocławia, a także w formie ankiety elektronicznej. Ogółem przebadano 362 osoby w okresie 2 miesięcy.
Wyniki i wnioski: Sprzedaż pozaapteczna leków OTC jest coraz popularniejsza. Najczęściej poza apteką leki wydawane bez recepty ankietowani kupowali w supermarketach oraz w sklepach osiedlowych. Rzadziej były one nabywane na stacjach benzynowych. Najchętniej ankietowani sięgali po leki przeciwbólowe oraz gastryczne, a także leki używane w przeziębieniu i grypie. Najczęściej wskazywanym przez respondentów czynnikiem decydującym o wyborze miejsca zakupu była nagła potrzeba przyjęcia leku. W ten sposób odpowiedziało aż 47,2% ankietowanych. Drugim powodem sięgnięcia po leki OTC w miejscu innym niż apteka był brak czasu, do czego przyznało się 31,0% uczestników badania. Ponad połowa ankietowanych (54,1%) twierdzi, że leki zakupione poza apteką są tak samo bezpieczne, jak te zakupione w aptece.
Słowa kluczowe: leki OTC, pacjent, sprzedaż poza-apteczna, badanie ankietowe
Out-of-pharmacy sale of OTC pharmaceuticals – opinions of patients of primary health care on selected issues
Background: In recent years the offer of non-prescription medicines, also called OTC medicines (over the counter drugs), has been expanded considerably. Moreover, the out-of-pharmacy sale of these drugs is significantly more frequent, what can compromise the health of patient. The purpose of this study was to recognize the opinions of patients on issues related to non-pharmacy sales of OTC medicines.
Material and methods: In order to carry out the study a specially prepared for this purpose anonymous questionnaire was used. The study was conducted among randomly selected people aged over 18 years, who were patients of the Primary Health Care in the city of Wroclaw and also in the form of an electronic survey. In total 362 patients have been tested during 2 months.
Results and conclusions: The out-of-pharmacy sale of OTC drugs is becoming more popular. The most frequently, except the pharmacy, medicines available without a prescription are purchased in supermarkets and local shops. They are rarely bought at gas stations. Respondents most often reached for the analgesics and medicines used for colds and flu. The survey indicated that the most common factor in selecting a place of purchase was urgent need to take a medicine. This answer has been given by 47,2% of surveyed. The second reason of reaching for OTC medicines in places different than pharmacy, admitted by 31,0% of tested patients was lack of time. More than a half of the respondents (54,1%) claimed, that the drugs purchased out of pharmacy are as safe as those bought in a pharmacy.
Keywords: OTC drugs, patient, out-of-pharmacy sale, survey.
© Farm Pol, 2015, 71(11): 665-669