Aleksandra Czerw, Urszula Religijni
Regulacje legislacyjne i pozalegislacyjne promocji sprzedaży na rynku farmaceutycznym w Polsce, Unii Europejskiej oraz Stanach Zjednoczonych – analiza porównawcza
2012-06-29
Narzędzia promocji sprzedaży stosowane przez firmy farmaceutyczne mają na celu zwiększenie atrakcyjności produktów leczniczych. Firmy, poprzez komunikaty informujące o określonych produktach leczniczych oraz próby wyróżniania swoich preparatów spośród innych, konkurencyjnych produktów, dążą do zwiększania sprzedaży promowanych farmaceutyków. Producenci leków kierują działania promocyjne zarówno do pacjentów, jak i do lekarzy, farmaceutów oraz hurtowników. Jednak z uwagi na specyfikę produktu leczniczego, działania te powinny być szczegółowo regulowane zarówno przez prawo krajowe, jak i przepisy międzynarodowe.Celem artykułu jest porównanie regulacji legislacyjnych i pozalegislacyjnych dotyczących promocji sprzedaży prowadzonej przez producentów leków – oddzielnie dla rynku produktów leczniczych wydawanych z przepisu lekarza (Rx) oraz rynku leków sprzedawanych bez konieczności posiadania recepty (OTC).Artykuł podzielono na dwie zasadnicze części. Pierwsza z nich obejmuje regulacje prawne mające zastosowanie w Polsce, Unii Europejskiej oraz przepisy obowiązujące w Stanach Zjednoczonych. Druga część pracy przedstawia regulacje pozalegislacyjne, zawarte głównie w kodeksach etycznych przyjętych przez producentów leków w wymienionych krajach.