ARTYKUŁ

Magdalena Orłowska-Zielińska, Włodzimierz Bialik, Ewa Blacha, Barbara Bargieł

Rynek farmaceutyczny po wprowadzeniu Ustawy Refundacyjnej z 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych
2017-01-10

Ustawa Refundacyjna z dnia 12 maja 2011 r. jest największą i najbardziej kompleksową spośród ustaw zdrowotnych wprowadzonych na przestrzeni ostatnich 10 lat. Dotyczy ona każdego szczebla rynku farmaceutycznego: lekarzy, pacjentów oraz płatnika – Narodowego Funduszu Zdrowia. Najbardziej dotkliwa okazała się jednak dla rynku aptecznego, gdyż wprowadziła liczne i często rewolucyjne zmiany. Wśród nich wyróżnić możemy wprowadzenie sztywnego limitu wydatków NFZ na refundację leków, konieczność zawierania umowy na realizację recept refundowanych z NFZ oraz wprowadzenie sztywnych marż i cen na leki refundowane. Ustawa mocno ograniczyła także możliwość stosowania działań marketingowych. Niniejsza praca jest próbą oceny wpływu ustawy na polski rynek apteczny zgodnie z opinią ankietowanych farmaceutów.

Słowa kluczowe: apteka, Ustawa Refundacyjna, Narodowy Fundusz Zdrowia

Pharmacy market after the Reimbursement Act adoption

The Reimbursement Act of 12 May 2011 is the broadest and the most comprehensive of all the health care acts introduced over the last decade. It applies to each and every level of the pharmaceutical market, i.e. doctors, patients and the payer – the National Health Fund. The pharmacy market was the most affected one, because the Act has introduced many, often revolutionary, changes. Among these changes one should mention the introduction of stiff limits on expenses incurred by the National Health Fund on the reimbursement of medicines, necessity to conclude contracts on dispensing prescriptions reimbursed by the National Health Fund and introduction of fixed margins and prices for reimbursed medicines. Additionally, the Act has considerably limited the possibility to conduct marketing activities. This paper attempts to provide an assessment of the impact of the Reimbursement Act on the pharmacy market in Poland according to the opinion of surveyed pharmacists.

Keywords: pharmacy, the Reimbursement Act, the National Health Fund.

© Farm Pol, 2016, 72(11): 714–718